شرح خبر

تاثیر بیومارکر های ادرار در بیماری آلزایمر
tools آیا آزمایش ادرار می تواند مراحل اولیه بیماری آلزایمر را شناسایی کند .
بیومارکری که در ادرار می تواند در تشخیص زود هنگام (مراحل اولیه ) آلزایمر اولین باشد .در یک مطالعه جدید اسید فرمیک بعنوان یک بیومارکر حساس مراحل اولیه آلزایمر شناسایی شده است .

آیا آزمایش یک نمونه ادرار می تواند فردی را که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر باشد را شناسایی کند و راه غربالگری وسیع تر را هموار نماید ؟
علم اعصاب مطمئنا چنین پیشنهادی می دهد .محققان یک گروه بزرگ از بیماران با سطوح مختلفی از شدت بیماری آلزایمر و نیز افراد سالم با شناخت نرمال را جهت یافتن تفاوت ها در بیومارکر های ادراری مورد بررسی و ارزیابی قرار داده اند .انها دریافتند که اسید فرمیک ادرار یک مارکر حساس زوال شناخت ذهنی است که ممکن است نشان دهنده ی مراحل بسیار ابتدایی بیماری آلزایمر باشد .
روش های اخیر (متداول) تشخیص بیماری آلزایمر ، گران ، ناخوشایند و برای غربالگری معمولی نامناسب می باشند .این بدان معنی است که بسیاری از بیماران هنگامی بیماریشان تشخیص داده می شود که برای معالجه و درمان موثر بسیار دیر شده است .با این حال یک آزمایش ادرار ، غیر تهاجمی ، ارزان و راحت برای اسید فرمیک می تواند همان چیزی باشد که پزشک برای غربالگری ابتدایی تجویز می کند .بیماری آلزایمر یک بیماری مداوم و پنهان است بدین معنی که این بیماری می تواند قبل از ظهور و اختلال شناختی آشکار ، ایجاد شود و در طول سال ها توسعه پیدا کند .
به گفته محققان مراحل ابتدایی این بیماری پیش از مرحله ی زوال عقل غیر قابل برگشت اتفاق می افتد و این دریچه ای طلایی برای مداخله و درمان است .بنابراین غربالگری وسیع برای مراحل ابتدایی بیماری آلزایمر برای افراد مسن ضروری است .
                                                                                                                                                         
  بیست و پنجم آذر ١٤٠١ ساعت ٢٢:٠٠
 
_ برنامه غربالگری آلزیمر

از آنجائیکه مداخله زود هنگام مهم است .چرا برنامه غربالگری روتین برای مراحل ابتدایی آلزایمر نداریم .
مشکل در تکنیک های تشخیص است که پزشکان اخیرا استفاده می کنند این شامل توموروگرافی گسیل پوزیترون اسکن مغز است که این روش گران است و بیمار را در معرض اشعه (Radiation )قرار می دهد .همچنین ازمایش بیومارکر هایی وجود دارد که می تواند بیماری آلزایمر را آشکار کند اما این آزمایش ها نیاز به خونگیری تهاجمی  یا یک سوراخ کمری برای به دست اوردن مایع مغزی نخاعی دارد .از این رو ازمایش ادرار برای غربالگری وسیع ، غیر تهاجمی و مناسب است .البته محققان قبلا بیومارکر های ادراری را شناسایی کرده بودند که برای تشخیص مراحل ابتدایی بیماری آلزایمر مناسب نبود به این معنی که دریچه طلایی (فرصت طلایی) برای درمان زود هنگام مشخص نبود .

_ اسید فرمیک _ کلید طلایی

محققان قبلا یک ترکیب آلی به نام فرمالدهید را به عنوان بیومارکر ادراری برای آلزایمر بررسی کرده بودند ، در مطالعه اخیر محققان روی اسید فرمیک یک محصول متابولیکی از فرمالدهید تمرکز کردند تا ببینند که آیا اسید فرمیک به عنوان یک بیومارکر بهتر عمل می کند ؟
در مجموع 574 نفر در این مطالعه شرکت کردند و شرکت کنندگان ، داوطلبان سالم با شناخت نرمال و یا درجات مختلفی از پیشرفت بیماری بودند .از زوال ذهنی شناختی تا بیماری کامل .محققان نمونه های ادراری و خون شرکت کنندگان را ازمایش کردند و ارزیابی روان شناختی نیز انجام دادند .

_  تشخیص مراحل اولیه بیماری آلزایمر

مطالعه نشان داد سطح اسید فرمیک ادرار به طور قابل ملاحظه ای در همه گروه های آلزایمر در مقایسه با افراد سالم افزایش یافته بود .ازجمله گروه کاهش شناخت ذهنی مراحل اولیه و این افزایش (اسید فرمیک ) با زوال شناختی مرتبط است .
این نشان می دهد که اسید فرمیک می تواند به عنوان یک بیومارکر حساس برای تشخیص مراحل ابتدایی بیماری آلزایمر عمل کند .جالب اینجاست وقتیکه محققان سطح اسید فرمیک ادرار را در مقایسه با بیومارکر های آلزایمر مبتنی بر خون بررسی کردند و دریافتند که آن ها می توانند با دقت بیشتری پیش بینی کنند که بیماری در چه مرحله ای قرار دارد .
اسید فرمیک ادرار حساسیت بالایی برای تشخیص آلزایمر در مراحل ابتدایی نشان داد . به گفته محققان تشخیص بیومارکر های ادراری آلزایمر راحت و مقرون به صرفه است و باید در طی آزمایشات پزشکی روتین سالمندان انجام شود .     Frontiers Website :  منبع

                       





كليه حقوق اين اثر متعلق بهhttps://www.razineekazma.irميباشد.
هرگونه تقليد و نقل مطالب بدون ذكر منبع ممنوع می باشد.

location
رشت چهار راه میکائیل خیابان امام خیابان حسام پلاک 94
mail
info@razineekazma.ir